Koffie Curieus seizoen 2: wat uitleg

19-08-2020

Deze week kregen jullie de plechtige aankondiging te zien: Er komt een nieuw seizoen van Koffie Curieus! Maar ik moet jullie meteen met de neus op de feiten drukken: Dat seizoen bestaat voorlopig nog maar uit één aflevering. Voorlopig.

Even een flashback naar de lente van 2019. Ik had het lumineuze plan opgevat om een seizoen te maken van Koffie Curieus bestaande uit 6 afleveringen, die telkens om de twee weken werden gedeeld. Vol goeie moed begon ik in mijn vrije tijd te schrijven, op te nemen en productie te doen. Maar naarmate de dagen, weken en maanden vorderden begon ik te merken: Dit neemt veel te veel tijd in beslag. Niet alleen vrije tijd, want ook tijdens de uren dat ik aan mijn doctoraat hoorde te werken zat ik vaak met mijn hoofd bij Koffie Curieus. Uiteindelijk zijn er vier heel mooie afleveringen uit gekomen, maar die laatste twee (van het plan van zes) zijn er nooit gekomen, en iedere twee weken een aflevering uitbrengen was ook een utopie. Na de laatste aflevering (over Darwin en de evolutietheorie) bleef het een hele tijd stil. 

Flashforward naar juni 2020. Een jaar lang had ik me gefocust op het afwerken van mijn doctoraat, en na een paar gekke coronamaanden (die mij eigenlijk nog niet zo slecht uit kwamen) is mijn thesis eindelijk ingediend. Tijd om wat uit te rusten. Maar meteen begon dat stemmetje in mijn hoofd weer te spreken: 'Nu je weer wat tijd hebt, misschien...? Hé? Hé?'

Na wat welverdiende vakantie ben ik dan ook aan mijn bureau gaan zitten en ben ik opnieuw beginnen schrijven. Maar deze keer had ik geen groots plan opgevat van 36 afleveringen die om de 45 minuten moesten uitgebracht worden. Nee, deze keer begon ik te schrijven aan één specifieke aflevering. Een podcast over mijn doctoraat. Want hoe jammer zou het zijn dat ik meer dan vier jaar lang aan een project heb gewerkt waar ik mijn hart en ziel in gestoken heb, maar dat na de plechtige verdediging gewoon verticaal geklasseerd wordt tussen de andere honderden doctoraten die ieder jaar geschreven worden?

Daarom bestaat het befaamde tweede seizoen nog maar uit één aflevering. Een PhD-special. Die wordt momenteel afgewerkt en zal normaal gezien eind deze week of volgende week gelost worden. Het onderwerp is niet zo sexy als de vorige afleveringen (alhoewel ik me niet wil afvragen hoe sexy Darwin was), maar ik vond dat ik dit moest doen. Het is een finale afsluiter van dit hoofdstuk van mijn leven. En natuurlijk heb ik er al alles aan gedaan om het zo boeiend mogelijk te maken!

'Maar', vraag je je nu af, 'wat dan? Volgen er dan geen andere afleveringen meer?'

Wel... Geen idee. Waarschijnlijk wel. Misschien niet.

Alles hangt af van welke job ik binnenkort te pakken krijg, en hoeveel vrije tijd ik daarnaast heb. Maar ik kan jullie geruststellen: Koffie Curieus is voor mij geen 'job' waar ik voor moet werken. Ik haal oprecht plezier uit het voorbereiden, opnemen en producen van deze podcast, en jullie positieve reacties doen echt deugd. Dus als ik zelfs maar een halfuur per week vrij ga hebben, ga ik zonder twijfel terug achter mijn micro kruipen en aan nieuwe content werken. Alleen zullen jullie nu iets meer geduld moeten hebben. De volgende aflevering komt er misschien al in oktober, maar het kan evengoed pas in december, maart of augustus zijn. We zien wel. Iedere aflevering wordt nu een cadeautje dat je plots in je schoot toegeworpen zal krijgen. :)

In de tussentijd kan ik jullie alleen maar vragen om allemaal de Facebook en Twitter-pagina van Koffie Curieus te volgen, en te delen met jullie familie en vrienden. En als je Koffie Curieus nog een extra duwtje in de rug wil geven (én extra content wil krijgen), overweeg dan om fan te worden op Patreon! Wie weet, als jullie ooit met genoeg zijn, dat ik dit fulltime kan doen... 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin